Monday 7 November 2011

Hari Raya Korban

Selamat hari raya idul adha!

Kak Izzah baru sempat update blog. Haih~ bukan main sibuk sejak kebelakangan ini. Maklumlah, sempena perayaan korban, banyak juga perkara yang Kak Izzah perlu korbankan demi masa depan. Terutamanya masa dan tenaga. Hari ini, orang lain semua masih bercuti. Kak Izzah sudah mula bekerja. Manuskrip Cik T_ _ _ _ perlu disiapkan segera! (T_________T)

Semalam Kak Izzah bersembahyang sunat hari raya di Masjid Paroi Jaya, bersama anak-anak saudara Kak Izzah - Najah, Syakirah dan Aisyah.


Pertama kali Kak Izzah dengar khutbah raya, sambil tonton slide show di skrin. Menakjubkan! Cerah mata Kak Izzah. Sebelum ini, Kak Izzah hanya sambut raya di kampung. Masjid di kampung tidak ada slide show begitu.

Selepas sembahyang raya, Kak Izzah sekeluarga pulang ke kampung. Dari rumah ke kampung tidaklah begitu jauh. Jika perjalanan lancar, kurang sejam dapatlah tiba.

Jubah yang Kak Izzah pakai semasa idul fitri tempoh hari, baru sahaja Kak Izzah pakai. Aduh, terlupa langsung perlu pakai lagi di idul adha pula. Jadi, jubah itu beraya di dalam bakul laundri. Kelam kabut di pagi raya, hanya jubah Puteri Orkid sahaja yang sedia dipakai. Maka Kak Izzah menjelmalah menjadi Puteri Orkid versi tidak lengkap di pagi idul adha tahun ini.

Sempat lagi berposing ala-ala Puteri Orkid mengembara dan terjumpa pohon rambutan.
Bercakap berkenaan korban. Kadang-kadang ada perkara yang kita sangat sayang, kita perlu lepaskan demi sesuatu yang lebih baik. Apapun, sentiasa tanam dalam hati, segalanya adalah perancangan Tuhan untuk kita. Apabila perancangan itu Tuhan yang empunya, sudah pasti itulah yang terbaik untuk kita. Walau bagaimana sangat kita inginkan pun, jika ia bukan yang terbaik untuk kita, ia tetap tidak akan jadi milik kita. InsyaAllah, bila kita redha dengan pengorbanan yang kita lakukan itu, maka Tuhan akan berikan ganti yang jauh lebih baik.

Seperti kata Allah dalam surah al-Baqarah ayat ke-216.... 

"Boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Mudah-mudahan, idul adha tahun ini membawa kebaikan yang berganda-ganda kepada kita semua. Amin!

No comments:

Post a Comment